گام بلند چین بسوی ساخت منبع بی پایان انرژی
نوشته شده توسط : علی افشار

صنعت گداخت هسته ای در هفته جاری شاهد پیشرفت بزرگی بود. تیمی متشکل از دانشمندان چینی موفق شدند فرایند ثبت پلاسما را در دمای باورنکردنی 50 میلیون درجه سانتی گراد– یعنی دمایی سه برابر بیشتر از هسته خورشید – به اتمام برسانند. اگرچه این بالاترین دمایی نیست که بشر تاکنون موفق به ایجاد آن شده، ولی وجه تمایز این آزمایش در مدت زمان آن است، چرا که این تیم تحقیقاتی موفق شد این دمای بالا را برای 102 ثانیه حفظ کند.

این آزمایش در مرکز آزمایشگاهی فوق رساناهای پیشرفته چین انجام شد طراحی فروشگاه اینترنتی و دانشمندان برای تکمیل آن از رآکتوری کروی شکل با میدان مغناطیسی بسیار قوی استفاده کردند. این رآکتور طوری طراحی شده که حین انجام فرایند گداخت هسته ای با استفاده از میدان مغناطیسی پلاسما را به شکل یک کره نگه می دارد تا از تماس آن با بدنه فلزی رآکتور جلوگیری شود. به همین دلیل، بدنه فلزی این رآکتور هیچ گاه با دمای 50 میلیون درجه سانتی گراد تماسی ندارد و احتمال بروز فجایع هسته ای بسیار کاهش می یابد.

راه حل این تیم چینی برای حفظ این دمای فوق العاده بالا به مدت بیش از یک و نیم دقیقه بسیار خلاقانه است و دستاوردی بزرگ در این صنعت به شمار می رود. اما این دما هنوز هم برای تولید انرژی پایدار کافی نیست و محققان به دنبال روشی برای تولید دمای بیشتر و حفظ آن برای مدت طولانی تری هستند. اما آنچه که چنین آزمایشی را جالب توجه می کند این است که اگر واکنشی قادر باشد خود را همواره در دمای بالا نگه دارد، می تواند به منبع بی پایانی از انرژی تبدیل شود، درست مثل خورشید. اگر با در نظر گرفتن این حقیقت که منابع زمین رو به پایان است به این دستاورد نگاه کنیم، اهمیت آن دو چندان می شود.

بنابر اعلام این تیم تحقیقاتی، کارشناسان حاضر در این پروژه ماه ها وقت صرف این آزمایش کرده اند. این تیم با کنترل دقیق محل قرارگیری هر آهن ربا و محدود کردن ذرات پر انرژی که از پلاسمای کروی شکل گریز می کردند، موفق شد از بروز بسیاری از مشکلاتی که در آزمایش های پیشین رخ می داد جلوگیری کند. اما جالب است بدانید این دمای بالا هنوز هم باعث خشنودی این تیم تحقیقاتی نیست، چرا که آنها قصد داشتند در این آزمایش به دمای 100 میلیون درجه سانتی گراد دست پیدا کرده و آن را برای 17 دقیقه حفظ کنند. اما آنها حالا اعتراف می کنند که سال ها با دست یافتن به این آرزو فاصله دارند.

نکته مهمی که درباره این آزمایش وجود دارد این است که نتایج آن صرفا از سوی انجام دهندگان آن اعلام شده و به تایید هیچ نهاد علمی نرسیده، و به همین علت ممکن است جامعه علمی جهانی با تردید به آن بنگرد.

به هر حال، با فرض صحت ادعای چینی ها، این دستاوردی بزرگ در صنعت گداخت هسته ای است و امید به یافتن منبع تازه انرژی را زنده می کند.طراحی فروشگاه اینترنتی





:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 بهمن 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: